Странице

01 јун 2013

архим. Лазар Абашидзе - МАЛОВЕРЈЕ И НЕЦРКВЕНОСТ (3)

МАЛОВЕРЈЕ И НЕЦРКВЕНОСТ (3)



Сви су људи заволели земљу! Заволели су “своје празне и глупе жеље, заволели пропадљиво, тело и крв…” То је страшна рана! А како често је она неприметна, колико је важно да човек све време провера своје срце и ум, да прати где сабира своје благо: на Небу или на земљи: чиме оживљавамо ревност за своја дела: тражењем Царства Небеског или земаљског! Таква унутрашња подвала и замена вишег нижим води ка читавом низу издаја и превара Православља. Усмеравајући се на земаљски успех, иако се човек и даље моли и поштује многе обреде и правила црквеног живота његови циљеви нису узвишени, нису животворни, не чисте душу, већ је раслабљују, обавијају страстима. Тада се мењају многи појмови, тада човек саму греховност и духовно сиромаштво не види у свој његовој ругоби и много тога тамног почиње да му изгледа светло, горко - слатко, недопустиво –крајње корисно, многа подвала - као нешто истинско и лепо. Учење Свете Цркве се ниподаштава, људи почињу да измишљају своје погледе и учења у погледу истина и заповести за које су чули од православних и из Светог Писма, али им се није свидело њихово православно тумачење. Тако се повећава број “хришћана”, али је истинских поклоника Христа Господа све мање. Све је више разговора о Цркви, вери и хришћанству, а све је мање делатног живота по вери, унутрашње борбе са страстима. Истински духовни живот се замењује њему директно супротним – тражењем душевних наслада. “Егоцентризам и задовољство собом којима је прожет живот већине данашњих “хришћана” толико су испунили и проникли у све унаоколо, да је свако схватање тога шта је “духовни” живот за њих “иза седам печата, и када се такви људи прихватају “духовног живота” добија се само друга форма “задовољства собом”. “Хришћанска духовност настаје у тешкој борби за стицање вечног Царства Небеског, које у својој пуноћи настаје тек када се заврши пролазни свет, и прави Христов војник не тражи мир чак ни у предвиђању вечног блаженства, у које може да се увери још за живота” (Јеромонах Серафим Роуз). Тако изгледа стање савремених хришћана у наше време. Такво слабо поимање вере, њено неприхватање у свој дубини и сили доводи до срозавања самог поимања Цркве, њеног учења, води ка нецрковности, напуштању предања светих отаца, оставља човека у потпуној усамљености и жалосној лађи насред мора усталасаног животним страстима. Дакле, кад човек своје наде полаже у земаљски живот, и његово срце се по учењу Јеванђеља, лепи за земљу, сва његова делатност и мисли бивају приземљени, он више није у стању да подигне свој поглед ка Небу – такав живот не може бити хришћански. Свети епископ Игњатије је писао: “Свето Писмо сведочи да ће хришћани, попут Јудеја, постепено почети да се хладе према откривеном учењу Божијем; престаће да обраћају пажњу на обнављање човечије природе од стране Богочовека, заборавиће на вечност, сву пажњу ће усмерити на свој земаљски живот: у том расположењу и смеру ће се бавити развојем својих животних услова на земљи, као да је он вечан и развијаће своју палу природу ради задовољења својих оштећених и развраћених прохтева и жеља душе и тела. Разуме се: Искупитељ Који је искупио човека за блажену вечност је туђ таквом учењу. Таквом учењу је својствено одступање од хришћанства.” Колико је за верника сад важна и драгоцена најдубља оданост учењу своје Мајке – Цркве која га је духовно родила у светој крстионици. Колико је неопходна веома ватрена и чврста преданост Светом Православљу, колико је потребна крајња опрезност према бурном, набујалом току лажне духовности, лажне религиозности, лажног добра! У осећању покајања треба налазити и извлачити из свог срца одвратни коров – пристрасност према привременом и отуђеност од свега Божанственог, Небеског и вечног! Замисли се над тим, сигурно ћеш и у себи пронаћи знаке ове данас распрострањене болести – уплаши се да се не испостави да си и ти један од лажних хришћана којих ће бити велико мноштво у време доласка антихриста и у којима ће тај злотвор наћи своје предане поклонике. “Дани овог века су увек били лукави и биће такви: али није ли наш век лукавији од свих, - и не захтева ли се од нас због тога више мудрости да би се искупило ово опасно време тако што ћемо му супротставити спасење” (Светитељ Теофан Затворник).

3 коментара:

  1. Помаже Бог, Знам да сте на путу за Румунију и нека је Бог са Вама.
    Молим мало појашњења за мирјане, где смо ми у свему овоме? Мислим на живот, школовање деце, посао, гардероба, храна... Јер то је овоземаљски живот!
    Од рођења сам побожно васпитавана а тако сам поступала са својом децом и то исто преносим на снаху и унучад.
    Опростите, али не сналазим се баш у свим порукама овог поста Св.Теофана Затворника, обично га одлично разумем, али овде сам мало смућена!
    Унапред благодарим....:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sv. Teofan misli na nasa dela i upotpunjavanu bozijih zakona sa jevadjeljem. To jest ziveti delom kroz jevadjelje. Kao nekad, biti sklon pravdi i istini a ne lazi i licemerju. Stim sto to donosi stradanje a na to smo prizvani radi carstva nebeskog. Sve ostalo materijalno je neizbezno i potrebno radi nas i bliznjih ali ne prevashodno. Kao sto se kaze istite prvo carstvo nebesko a sve ce vam se ostalo dodati.

      Избриши
    2. Сретан Вам празник Ваведења сестра Радмила, праштајте што се тек сада оглашавамо, али нисмо се баш сматрали да смо позвани да Вам одговоримо на озбиљно питање...
      стоји да је архимандрит Лазар (Абашидзе) мало оштрији у својим запажањима, али то и треба да нас пробуди из наше успаваности да је све добро и да подигне границу наше побожности до недостижности - односно да нас доведе до смирења да нисмо и никада нећемо испунити све оно што се од нас тражи, али и да и повећа наше уздање у милост Божију, која је једина кадра да нас спасе, те да, по речима нашег светог владике николаја што год да ткамо - везујмо конце за небо! Имајмо на уму да су све наше врлине без смирења ништа, а смирење је само кадро да нас спасе и без неких нарочитих осталих врлина - наравно уколико је истинскио и дубоко...
      Свако Вам добро од Господа и благослов Божији

      Избриши